portrett av Ylva Jannok   Nutti
Ylva Jannok Nutti
Førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for samiske lærerutdanninger og prorektor ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Scienes, Guovdageaidnu/Kautokeino

Ylva Jannok Nutti er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for samiske lærerutdanninger og prorektor ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Scienes, Guovdageaidnu/Kautokeino. Ylva er faglig leder for det samiske grunnskolelærerutdanningsprogrammet, skoleår 1.-7., nestleder for UHR Samisk, og høgskolens representant i UHR Nasjonalt fagorgan for grunnskolelærerutdanning. Ylva koordinerer, underviser og veileder grunnskolelærerstudentene fremst i masterprogrammets andre syklus i fag som fordypningen i begynneropplæring, urfolksforskning og masteroppgave. Hennes forskningsfelt er samisk tradisjonell kunnskap og kulturelle læringsperspektiver i skole og lærerutdanning. Aksjonsforskning og lærerrollen er sentralt i hennes forskning. I hennes avhandling undersøkte hun læreres arbeide med å implementere kulturelt undervisningsinnhold i samiske barnehager og samisk skole. Hon leder nå oppdragsforskningsprosjektet Evaluering av Fagfornyelsen i Samiske skoler og for samiske elever i skoler for øvrig. Prosjektet er oppstart år 2020 og pågår til år 2025. Prosjektet er finansiert av Utdanningsdirektoratet. Prosjektet består av tre arbeidspakker og hun er leder for arbeidspakken Lærerprofesjonen og den operasjonalisert læreplanen, og professor Nils Dannemark og professor Kamil Øzerk leder de andre arbeidspakkene. Ett annet pågående forskningsprosjekt er Sámi mánná jurddavázzin – Samiska barn som tankevandrare der hun samarbeider med Viktor Johansson ved Södertörn högskola, Stockholm. Prosjektet er finansiert av Vetenskapsrådet. Sentralt i prosjektet er tradisjonelle kunnskaper, fortelling og barnehagelæreres roll for å dekolonisere utdanningspraksisen. Hun har en rekke publiseringen om samisk utdanning.