portrett av Gréta Björk   Guðmundsdottir
Gréta Björk Guðmundsdottir
Professor, Institutt for lærerutdanning og skoleforsking, Universitetet i Oslo

Gréta Björk Guðmundsdottir er professor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo. Hun har BA grad i sosial antropologi og praktisk pedagogisk utdanning fra Universitetet på Island og jobbet i flere år som lærer på Kvennaskólinn videregående skole i Reykjavik. Gréta fullførte doktorgrad i komparativ og internasjonal utdanning ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo i 2011. Ved avlagt doktorgrad jobbet hun i fem år ved Senter for IKT i utdanningen før hun i 2016 kom tilbake til Universitetet i Oslo og ble ansatt på ILS. Gréta har bidratt til monitorering av elevers og læreres tilgang, bruk og holdninger til digital læringsteknologi. Hun har bidratt til konseptualiseringen av profesjonsfaglig digital kompetanse spesielt innen lærerutdanningen. Gréta har deltatt i en rekke kvalitative studier men også storskala undersøkelser som ICILS og TALIS. Der har hun vært særlig opptatt av kompetansehovene til fremtidens lærere når det gjelder hvorvidt de er rustet til bruk av digital læringsteknologi, og særlig viktigheten av digital dømmekraft som en del av digital kompetanse. Hun deltar blant annet i Horizon2020 prosjektet DigiGen som undersøker den digitale generasjonen og EDUCATE prosjektet som evaluerer implimenteringen av fagfornyelsen (KL20) i norske klasserom. Hun har en rekke publiseringen på digital kompetanse i skole og lærerutdanning.